Hvad er stress - Erhvervspsykolog Berit Just
18509
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-18509,bridge-core-2.4.3,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-23.7,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_responsive

Fakta om stress, som er relateret til angst

Hvad er stress?

Når der opstår ubalance mellem de udfordringer, der er, og de ressourcer, som er til rådighed mhp at imødekomme udfordringen, kan du reagere med stress. En stresstilstand er udtryk for reaktioner på enten svær belastning, der udløser en akut belastningsreaktion, eller en permanent negativ ændring i belastningen, der medfører en tilpasningsreaktion.

 

Stress er det bedste eksempel på en sammenhæng mellem psyke og krop. Typiske stressmarkører kan således mærkes i kroppen, opleves i de følelsesmæssige reaktioner, registreres i dine tankemønstre og i din adfærd. De fysiske symptomer formidles over det autonome nervesystem, hvilket betyder at de er uden for din viljes kontrol. De fysiske reaktioner kan sætte gang i tanker og følelser, som igen kan fyre op under de fysiske symptomer. Skruen uden ende.

 

At stress er en tilstand betyder, at du kan gøre noget både for at forebygge og for at ændre tilstanden.

Hvordan behandler man stress?

Stress behandles i en terapeutisk samtalerække. Når du har fået stress, er det vigtigt at genskabe balancen i dit nervesystem og derefter finde de særlige belastninger/stressorer i dit liv, som medfører overbelastningen. På den måde kan du og jeg samarbejde om at finde nye strategier til at tackle livets udfordringer, herunder prioritere og fokusere og være realistisk om hvad du kan og vil nå. 

 

Du kan skabe et godt ungdomsliv for dig selv: du opnår en udvidet selvindsigt og bevidsthed om dig selv. Det vil hurtigt reducere stresssymptomerne og holde dig stressfri i fremtiden. Dermed har du lært nogle vigtige greb, som du kan have glæde af resten af livet.

Fysiske tegn på stress

 

  • Træthed – søvnbesvær
  • Uoplagthed
  • Uro og rastløshed
  • Anspændthed – rastløshed
  • Tics
  • Hovedpine, mavesmerter, diarré
  • Hyppige infektioner
  • Vægttab
  • Nedsat potens og lyst

Psykiske tegn på stress

 

  • Koncentrations- og hukommelsesbesvær
  • Humørsvingninger
  • Ængstelse
  • Tristhed/modløshed
  • Negativt selvværd
  • Selvbebrejdelser og skyldfølelse

Adfærdsmæssige tegn på stress

 

  • ”Kort lunte” – irritabel
  • Nedsat vurderingsevne / ubeslutsomhed
  • Tab af kreativitet og motivation/ligegyldighed
  • Negativ holdning
  • Tilbagetrækning/isolation fra andre
  • Initiativløshed
  • Misbrug (alkohol, narko, spil osv)

FAQ – ofte stillede spørgsmål om stress

 

Hvad er stresssymptomer?

De fysiske symptomer på stress er træthed, uoplagthed, uro, anspændthed, rastløshed, tics, hovedpine, diarré, vægtforandring, nedsat potens og hyppige infektioner. De psykiske symptomer er koncentrations- og hukommelsesbesvær, humørsvingninger, ængstelse, negativt selvværd, selvbebrejdelser og skyldfølelse. De adfærdsmæssige tegn på stress er at være irritabel, føle sig ubeslutsom, tabe motivationen, isolere sig, have en negativ holdning, være initiativløs samt at være misbrugende (fx af alkohol eller spil).

 

Hvor længe varer stresssymptomer?

Man kan få en akut stressreaktion, som følge af en pludselig hændelse. Og en tilpasningsreaktion som flg af længerevarende overbelastning. en tommelfinger regel siger, at det tager halv så længe at bearbejde en stress, som det har taget at oparbejde den. Fordi stress er en tilstand, vil der altid kunne laves en forandring på den. der er altid en vej væk.

 

Hvordan får jeg hjælp til at blive stressfri?

Gennem den terapeutiske samtale at identificere stressorer i ens liv og skabe en bedre balance i ens tilværelse.

 

Er stress en sygdom?

Nej, stress er ikke en sygdom, det er en tilstand som reaktion på overbelastning.

 

Hvordan behandles stress?

Gennem terapeutisk samtale. I samtalen skal man dels skabe balance i nervesystemet og dels finde ud af, hvad der skaber belastning i ens tilværelse, så man i samarbejde med psykologen kan finde strategier til at takle tilværelsens udfordringer og skabe mere hensigtsmæssige balancer.

justCHANGE tilbyder  … :

FRI FOR STRESS

KRISELEDELSE