Fri for stress - Lær at behandle stress og undgå de negative konsekvenser
16873
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16873,page-child,parent-pageid-16463,bridge-core-2.4.3,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-23.7,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_responsive

FRI FOR STRESS

Stress – en døgnflue eller . . .

 

Foranderlighed er et dagligt vilkår, hvor kompleksiteten i krav og forventninger er steget. I virksomheden giver det sig udslag i hyppigere skift i roller og opgaver, værdier og samarbejdsrelationer, flere får selvstændigt ansvar og indflydelse. I familien og i det personlige liv ses en tilsvarende øgning af kompleksiteten.

Øget kompleksitet kan skabe utryghed og mangelfuld arbejdsindsats

 

I og med at der er en oplevelse af øget pres i både arbejdslivet og det personlige liv, er der blevet færre muligheder for at koble lidt ud en gang i mellem. Sygefravær og mangelfuld indsats kan blive konsekvensen, og det er en belastning både for den enkelte og for virksomheden.

 

At blive stresset er én måde at reagere på, når der opstår ubalance mellem de udfordringer, der stilles, og de ressourcer, som er til rådighed.

Stress er en tilstand, og en tilstand kan ændres

 

Stress er det bedste eksempel på en sammenhæng mellem psyke og krop. Typiske stressmarkører kan således mærkes i kroppen, opleves i de følelsesmæssige reaktioner, registreres i dine tankemønstre og i din adfærd.

 

At stress er en tilstand betyder, at du kan gøre noget både for at forebygge og for at ændre tilstanden. Lederen og den enkelte medarbejder kan bla forbygge ubalancen ved at udvikle en større bevidsthed overfor måder at regulere og fortolke forventninger og krav.

10 x 7 minut i dagligdagen

  • Tag tid til en stor kop te – i dit eget selskab eller med én, der også gerne vil holde en pause
  • 7 minuts gåtur i frisk luft – bevæg tankerne ved at bevæge kroppen
  • Mørk chokolade i en pause – 2 stykker med mindst 70% kakaoindhold
  • 7 minut med afslappende musik i ørerne – tidlig på eftermiddagen er virksomt for de fleste
  • Tag et snif – citrus, roser, kanel. Hav muligheden på dit skrivebord, i tasken eller i lommen
  • 7 minut på langs – slap af i krop og tanker
  • Svar på et spørgsmål, når noget ser ud til at gå galt: Hvad er situationen helt konkret? Hvad er det mest kritiske? Hvilke muligheder er der ? Hvad er der at lære af dette, så du undgår, at det går sådan her en anden gang?
  • 7 minut mellem møder – til at konkludere på det du har afsluttet, og til at fokusere på det, du nu skal i gang med
  • 7 minutter til at reflektere over dit energiniveau – du har det du har, og skal ikke bruge mere eller mindre
  • 7 minutter til dagbog – slut din dag af med en temperaturmåling

Hvordan undgår du stress ?

Instant stress reduce – Sådan kan du forebygge skadelig stress i hverdagen

Holdninger som reducer stressrisikoen – prøv det hver dag!

 

  • Relationer – skab kontakt med familie, venner, kolleger
  • Fysisk aktivitet – vær fysisk aktiv hver dag i sport, i haven, i hjemmet, til og fra arbejde, leg med dine eller andres børn
  • Opmærksomhed – vær tilstede og bidrag, der hvor du er
  • Nysgerrighed – lær nyt hver dag: Ved at øve dig på noget, du gerne vil forbedre. Ved at reflektere over det, du gør eller oplever med andre. Ved at genopfriske færdigheder og læring.
  • Gavmildhed – giv tid, komplimenter, gaver, en hjælpende hånd i situationer, hvor det ikke er (for-)ventet

Hvordan behandler man stress ?

 

Når du har fået stress, er det vigtigt at genskabe balancen i dit nervesystem og derefter finde de særlige belastninger/ stressorer  i dit (arbejds-)liv, som har medført, at du er overbelastet.

 

Du vil løbende få værktøjer, der kan hjælpe dig her-og-nu og i fremtiden. På den måde kan du og jeg samarbejde om at finde nye strategier til at tackle arbejdslivets udfordringer: du opnår en udvidet selvindsigt og bevidsthed om dig selv i organisationslivet. Det vil hurtigt reducere stresssymptomerne og holde dig stressfri i fremtiden. Jeg bruger ofte hypnose og mindfulness til at understøtte den psykologiske rådgivning.

 

justCHANGE kombinerer psykologisk rådgivning og mindfulness under inddragelse af den arbejdsmæssige kontekst.

Erfaring med Copestress

 

Jeg har arbejdet en dag ugentlig på Stressklinikken i Hillerød i to år og derefter i forskningsprojekt Copestress over to år på Arbejdsmedicinsk klinik, Bispebjerg Hospital. Begge forløb i samarbejde med Bo Netterstrøm og andre stresseksperter.

 

Forskningsprojektet er afsluttet i 2012 med adskillige artikler og beskrivelser af positive resultater og metoder.

 

Artikel om behandlingsprojektet COPEstress her …

justCHANGE tilbyder ydelser inden for følgende felter:

WORKSHOPS OM STRESSHÅNDTERING OG -FOREBYGGELSE

INDIVIDUEL STRESSRÅDGIVNING

GENOPTRÆNING AF HUKOMMELSE MED HYPNOSE

Kontakt justCHANGE for at høre mere…