Fri for stress - Lær at behandle stress og undgå de negative konsekvenser
16873
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16873,page-child,parent-pageid-16463,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-17.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

FRI FOR STRESS

Stress – en døgnflue eller . . .

 

Foranderlighed er et dagligt vilkår, hvor kompleksiteten i krav og forventninger er steget. I virksomheden giver det sig udslag i hyppigere skift i roller og opgaver, værdier og samarbejdsrelationer, flere får selvstændigt ansvar og indflydelse. I familien og i det personlige liv ses en tilsvarende øgning af kompleksiteten.

Øget kompleksitet kan skabe utryghed og mangelfuld arbejdsindsats

 

I og med at der er en oplevelse af øget pres i både arbejdslivet og det personlige liv, er der blevet færre muligheder for at koble lidt ud en gang i mellem. Sygefravær og mangelfuld indsats kan blive konsekvensen, og det er en belastning både for den enkelte og for virksomheden.

 

At blive stresset er én måde at reagere på, når der opstår ubalance mellem de udfordringer, der stilles, og de ressourcer, som er til rådighed.

Stress er en tilstand, og en tilstand kan ændres

 

Stress er det bedste eksempel på en sammenhæng mellem psyke og krop. Typiske stressmarkører kan således mærkes i kroppen, opleves i de følelsesmæssige reaktioner, registreres i dine tankemønstre og i din adfærd.

 

At stress er en tilstand betyder, at du kan gøre noget både for at forebygge og for at ændre tilstanden. Lederen og den enkelte medarbejder kan bla forbygge ubalancen ved at udvikle en større bevidsthed overfor måder at regulere og fortolke forventninger og krav.

Hvordan undgår du stress ?

 

Det er en forudsætning for at fungere på en arbejdsplads, at du er afklaret med hensyn til dit ansvar, rolle(r) og samarbejdsflader.

 

Udsæt dig selv for god ledelse!

 

Forebyggelse af stress og overbelastningsreaktioner:

 

  • Relationer – skab kontakt med familie, venner, kolleger
  • Fysisk aktivitet – vær fysisk aktiv hver dag i sport, i haven, i hjemmet, til og fra arbejde, leg med dine eller andres børn
  • Opmærksomhed – vær tilstede og bidrag, der hvor du er
  • Nysgerrighed – lær nyt hver dag: Ved at øve dig på noget, du gerne vil forbedre. Ved at reflektere over det, du gør eller oplever med andre. Ved at genopfriske færdigheder og læring
  • Gavmildhed – giv tid, komplimenter, gaver, en hjælpende hånd i situationer, hvor det ikke er (for-)ventet tag dig tid til
  • Tag dig tid til 7½ minut til dagbog – slut din dag af med en temperaturmåling: Hvad er gået godt i dag? Hvad har du selv gjort for at lykkes med det? Hvordan er din indre stemning?

Hvordan behandler man stress ?

 

Når du har fået stress, er det vigtigt at genskabe balancen i dit nervesystem og derefter finde de særlige belastninger/ stressorer  i dit (arbejds-)liv, som har medført, at du er overbelastet.

 

Du vil løbende få værktøjer, der kan hjælpe dig her-og-nu og i fremtiden. På den måde kan du og jeg samarbejde om at finde nye strategier til at tackle arbejdslivets udfordringer: du opnår en udvidet selvindsigt og bevidsthed om dig selv i organisationslivet. Det vil hurtigt reducere stresssymptomerne og holde dig stressfri i fremtiden. Jeg bruger ofte hypnose og mindfulness til at understøtte den psykologiske rådgivning.

 

justCHANGE kombinerer psykologisk rådgivning og mindfulness under inddragelse af den arbejdsmæssige kontekst.

Erfaring med Copestress

 

Jeg har arbejdet en dag ugentlig på Stressklinikken i Hillerød i to år og derefter i forskningsprojekt Copestress over to år på Arbejdsmedicinsk klinik, Bispebjerg Hospital. Begge forløb i samarbejde med Bo Netterstrøm og andre stresseksperter.

 

Forskningsprojektet er afsluttet i 2012 med adskillige artikler og beskrivelser af positive resultater og metoder.

justCHANGE tilbyder ydelser inden for følgende felter:

WORKSHOPS OM STRESSHÅNDTERING OG -FOREBYGGELSE

INDIVIDUEL STRESSRÅDGIVNING

GENOPTRÆNING AF HUKOMMELSE MED HYPNOSE

Kontakt justCHANGE for at høre mere…