Langt de fleste kommer selv igennem kriserne i deres liv. Dog ved man, at en succesfuld håndtering af den aktuelle krise er afhængig af, på hvilken måde man tidligere i sit liv har klaret kritiske situationer. Desuden har det totale livsstress, det vil sige i hvor høj grad, man er belastet i hele sit aktuelle liv, betydning for, hvordan man håndterer den nye kritiske situation.
I virksomheden opstår de mest almindelige krisereaktioner som følge af opsigelser, fusioner, outsourcing, utilstrækkelig kompetenceudvikling og mangelfuld ledelse.
I organisationen kan krisereaktioner vise sig som højt sygefravær, stor medarbejderomsætning, marginalisering af ansatte eller grupper af ansatte, stigning i antallet af ulykker, faldende produktivitet, manglende motivation blandt medarbejdere og ledere og ved mange småkonflikter.
De fleste er ikke bange for forandringen, men for den mening, de tillægger forandringen. Din opgave som leder er at sikre realisme og håb i de involveredes opfattelse af situationen og undgå krisereaktioner. Meningsfuld ledelse i krisesituationer indebærer begavet og aktiv balancering af forventninger, fokus og handlinger.