Hvad er angst - Erhvervspsykolog Berit Just
18518
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-18518,bridge-core-2.4.3,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-23.7,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_responsive

Hvad er angst?

Når dine bekymringer og din frygtsomhed er ude af proportion, har du angst. 

 

Alle oplever angst en gang i mellem: det er helt naturligt at blive bange/angst, hvis du udsættes for særlig fare. Følelsen kommer instinktivt og hurtigt og sikrer basalt set et af to scenarier: flugt eller forsvar.

 

Når du er frygtsom det meste af tiden, så det påvirker alt om,  hvordan du tænker, føler og handler, så lider du nok af angst. Når du lader din bekymringer afgøre alle dine valg, og når du afskærer dig fra kontakt, så har du måske angst. Når du blir bange i situationer, som ikke almindeligvis opleves som truende, har du angst. Når din bekymringer og din frygtsomhed er giver lidelse, nedsat livskvalitet og social isolation, har du angst. Angst sætter sig i kroppen og i psyken og viser sig i din adfærd. De fysiske symptomer formidles over den del af nervesystemet, som kaldes det autonome nervesystem, hvilket betyder at de er uden for din viljes kontrol.

Hvordan behandler man angst?

Angst behandles i en terapeutisk samtalerække. Nogle gange supplerer man med medicin (lægens  bord) Den terapeutiske indsats hjælper imidlertid bedst, da behandlingen viser sige at holde efter at forløbet er slut. I samtalerne tager vi udgangspunkt i den kognitive metode og supplerer med andre tilgange, som er hjælpsomme, lette at lære sig og enkle at bruge i hverdagen

 

Vi samarbejder om at finde nye strategier til at forstå angsten og reducere dens plads. Du skal have et godt ungdomsliv: Med udvidet selvindsigt og bevidsthed om dig selv får du mod på livets udfordringer. Det vil hurtigt reducere dine angstsymptomer og sikre, at angsten udelukkende viser sig, når der virkelig er noget at være bange for. Dermed har du lært nogle vigtige greb, som du kan trække på i mange sammenhænge fremover.

Fysiske symptomer på angst:

 

  • Kuldegysninger eller svedeture
  • Mundtørhed
  • Muskelspændinger
  • Kvalme
  • Svimmelhed
  • Trykken for eller smerte i brystet
  • Hjertebanken
  • Åndedrætsbesvær
  • Kvælningsfornemmelse
  • Rastløshed

Psykiske symptomer på angst:

 

  • Kvælningsfornemmelse
  • Uvirkelighedsfølelse
  • Følelsesløshed
  • Grådlabil
  • Angst for kontroltab
  • Dødsangst eller sygdomsangst

Hvad er panikangst?

Angstanfald /panikangst er en pludselig og voldsom angst, der synes at komme ud af det blå eller i forbindelse med ængstelighed i en situation. Dog er det ofte uklart for personen med panikangst, hvad der har forårsaget anfaldet. Symptomerne er fysiske, bla med hjertebanken, åndedrætsbesvær, svimmelhed, og en følelse af at fryse og svede på samme tid.

 

Symptomerne kan derfor godt forveksles med fx hjerteproblemer eller anden alvorlig sygdom, og man kan derfor godt frygte, at man er ved at dø eller miste forstanden. Angstanfaldende varer typisk kun få minutter, selvom det kan føles meget længere.

 

Ubehaget ved tanken om angstanfaldet kan i sig selv udvikle angst for angsten og udløse et nyt angstanfald

 

Nyttige link

Psykiatrifonden – Angst- og stressrelaterede tilstande

FAQ – ofte stillede spørgsmål om angst

Hvordan defineres angst?

Angst er, når ens bekymringer og frygtsomhed er ude af proportioner. Når man bliver bange i situationer, der ikke normalt opfattes som truende og når bekymringer og frygtsomhed giver nedsat livskvalitet og social isolation. når man er frygtsom det meste af tiden, og bekymringer styrer ens tanker, følelser og handlinger.

 

Hvad er angstanfald?

Angstanfald er en voldsom angstreaktion. Det er ofte ikke klart for én, hvad der har udløst anfaldet. Angstanfaldet er i høj grad også en fysisk reaktion med hjertebanken, åndedrætsbesvær, svimmelhed og en følelse af at fryse og svede på samme tid.

 

 

Hvordan behandles angst?

Angst behandles gennem terapeutiske samtaler ofte med udgangspunkt i den kognitive metode og suppleret med andre metoder, som er lette for den angstpåvirkede at bruge i hverdagen. Målet er at finde strategier til dels at forstå dels at reducere dens indflydelse. Det sker bl.a. gennem en større selvindsigt og bevidsthed om en selv.

 

justCHANGE tilbyder behandling af angstrelateret stress:

WORKSHOPS OM STRESSHÅNDTERING OG -FOREBYGGELSE

FRI FOR STRESS

INDIVIDUEL STRESSRÅDGIVNING